I dette kursus ser vi nærmere på, hvordan du kan styre det helt essentielle i din virksomhed, nemlig pengene.
Vi ser først på, hvad et likviditetsbudget er, hvordan det er konstrueret og på, hvordan du kan bygge dit eget i regneark. Derefter ser vi på, hvordan du kan beregne det antal måneder, din likviditet rækker til (såkaldt runway).
Når vi har styr på timingen i indtægter og udgifter, er det klogt at samle økonomi, likviditet og andre forretningsmæssige data i en mindre rapport. Den kan bruges til at skabe løbende over- og indblik i udviklingen i din virksomhed.
Afslutningsvis kigger vi på nogle gode værktøjer til at få hjælp til likviditetsstyringen, samt hvordan du kan skabe likviditet, hvis modvinden skulle vise sig på din vej.
Kurset består af 8 videoer med en varighed på ca. 50 min.
Med kurset følger 3 skabeloner/oversigter til arbejdet med likviditet, runway og rapportering, som du kan downloade og dermed komme i gang med det samme.
Del 1 - Likviditet og rapportering
1. Likviditetsbudget
Vi ser på, hvordan du holder styr på pengene, måned for måned.
2. Konkret eksempel på likviditetsbudget i regneark
Her viser Kasper dig, hvordan du kan bygge et likviditetsbudget i regneark.
3. Den fremsynede runway
Lær at beregne hvor langt ud i fremtiden, din forretning kan klare sig.
Del 2 - Rapportering
1. Rapportering
Klog rapportering skaber intern læring og øger din fremdrift.
2. Konkret opsætning af rapportering
Her viser Kasper dig, hvordan du kan sætte din rapportering op.
Del 3 - Værktøjer til at styre likviditeten
1. Digitalt bogholderi
Det løbende bogholderi skal holdes up to date.
2. Kreditstyring
Lær at skabe likviditet ved at styre din kreditpolitik og -tilgang.
3. Factoring
Vi ser på værktøjer til at skaffe indbetalinger før tid mod betaling.