1. Hjem
  2. Blog
  3. IT & software
  4. Hvad er blended learning, og hvordan fungerer det i praksis?

Hvad er blended learning, og hvordan fungerer det i praksis?

Screenshot af Lumant online kursusplatform, hvor indtjening og kursustilmeldinger er synlige for instruktøren

I dette indlæg får du en dybdegående guide til blended learning. Vi gennemgår en enkel definition og de vigtigste fordele og ulemper – og samtidig får du konkrete tips til at skabe dit eget blended learning forløb.

Udgivet af:
Lumant

Opdateret:

24-11-2024

Læsetid:

6m

Blended learning (eller ”kombineret læring”, som det kan oversættes til på dansk) er en af de fantastiske følgesvende til den digitale læringsverden, der er opstået de seneste år. I denne guide gennemgår vi, hvad blended learning helt præcis er og indebærer, samt hvordan du kan skabe dit eget blended learning forløb.

Guiden er dermed både til dig, der vil lære, hvordan du kommer i gang med at skabe blended learning – og dig, der vil vide mere om de fordele og ulemper, der er ved blended learning.

Hvad er blended learning?

Blended learning dækker over en undervisningsform, hvor fysisk undervisning kombineres med digitale læringsaktiviteter. Det digitale kan f.eks. være i form af online kurser, quizzer, interaktive øvelser eller online diskussioner. Og det fysiske kan f.eks. være tavleundervisning, 1:1 coaching og workshops.

Blended learning er særligt effektivt, fordi det tager højde for forskellige læringsstile. Visuelle, auditive og kinæstetiske elever får alle mulighed for at lære på deres præmisser.

Fordele og ulemper ved blended learning

Der er en lang række fordele ved blended learning, og nogle af de vigtigste er følgende:

  • Fleksibilitet i tid og sted, da man både kan lære hjemmefra (online) og supplere med fysisk fremmøde.
  • Øget engagement, da variationen i læringsaktiviteter ofte skaber en dynamisk og motiverende oplevelse.
  • Bedre læringsudbytte, da man f.eks. kan lægge et teoretisk fundament hjemmefra med online undervisning – og efterfølgende repeterere læringen ved fysisk fremmøde. Her kan 70-20-10 modellen med fordel bruges.

Nogle ulemper kunne f.eks. være:

  • Teknologisk afhængighed, da udfordringer som dårlig internetforbindelse eller tekniske fejl kan hæmme den online læring.
  • Mangel på umiddelbar feedback, da det i den online del kan være sværere at få direkte svar på spørgsmål i realtid.

Hvordan skaber man et blended learning-forløb?

At skabe et veltirettelagt blended learning-forløb kræver en strategisk tilgang, hvor de rette online og fysiske elementer kombineres hensigtsmæssigt. Vi anbefaler følgende fremgangsmåde:

  • Definer læringsmålene. Start med at fastlægge klare mål for, hvad deltagerne skal opnå, når læringen er afsluttet.
  • Vælg de rette online ressourcer. Brug f.eks. videoer, quizzer og opgaver, så du holder engagementet højt. Et online kursus kan i den forbindelse give fleksibilitet og struktur – og kan sælges til evig tid, når først det er skabt.
  • Planlæg den fysiske undervisning. Fokuser på interaktive aktiviteter som case-arbejde og gruppearbejde, der styrker den viden, deltagerne allerede har fra det online materiale.
  • Skab sammenhæng mellem online og offline. Sørg for, at de online og fysiske elementer supplerer hinanden. F.eks. kan online video bruges som grundlag for diskussioner i klassen.
  • Vurder og juster løbende. Følg op på deltagernes fremskridt, indhent feedback og tilpas forløbet, så det fortsat er effektivt og relevant.

Forskellige typer blended learning modeller – konkrete eksempler

Blended learning kan implementeres på flere måder, alt efter hvilken tilgang der passer bedst til behov og læringsmål. Her er nogle af de mest anvendte modeller:

  • Flipped classroom

Flipped Classroom vender den traditionelle undervisning på hovedet. I stedet for at underviseren gennemgår materiale i klassen, bliver eleverne bedt om at forberede sig hjemme med online undervisningsmateriale som videoer, artikler eller quizzer.

Den fysiske undervisning bruges derefter til at diskutere det lærte, løse problemer og lave praktiske opgaver. På den måde får eleverne tid til at bearbejde og forstå materialet individuelt, og underviseren kan bruge klassetiden på at understøtte den dybere forståelse.

  • Rotationsmodel

Med Rotationsmodellen roterer eleverne mellem forskellige læringsstationer, hvor de kan vælge mellem online læring og fysisk undervisning. Det kan f.eks. være, at eleverne arbejder på online opgaver i én time og derefter laver en gruppeaktivitet i en fysisk station den næste time. På den måde skabes variation i læringsmiljøet, som i sidste ende giver en dybere forståelse af koncepterne.

  • Enriched Virtual Model

Enriched Virutal Model fokuserer primært på online læring, men inkluderer også fysiske møder. Eleverne deltager i online undervisning i større dele af kurset, men mødes med underviseren eller deltager i workshops med jævne mellemrum for at opnå en dybere forståelse.

Bedste læringsmiljø til blended learning

Effektiv blended learning kræver et læringsmiljø, der understøtter både de digitale og fysiske elementer. Det omfatter både gode teknologiske og fysiske faciliteter samt regelmæssig underviserstøtte:

  • Teknologiske faciliteter

En stabil internetforbindelse og en brugervenlig læringsplatform er grundlæggende for succes i blended learning. Online ressourcer skal være nemme at navigere i, og eleverne skal have adgang til de nødvendige værktøjer, som f.eks. videoer, e-bøger, quizzer og forum til diskussioner.

  • Støttende fysisk miljø

Selvom en stor del af læringen foregår online, er det vigtigt, at det fysiske læringsmiljø er optimalt. Der skal være støtte mellem deltagerne, og underviseren skal være fokuseret på kontinuerligt at hjælpe og besvare spørgsmål. Samtidig skal klasseværelset have den nødvendige teknologi, så eleverne nemt kan tilgå digitale ressourcer under fysiske sessioner.

  • Underviserstøtte

Det er vigtigt, at underviseren er tilgængelig for at give feedback, svare på spørgsmål og hjælpe med at afklare misforståelser. Der skal også være mulighed for, at eleverne kan arbejde i grupper eller have én-til-én feedback med underviseren.

Gode blended learning teknikker

For at få mest muligt ud af blended learning kan undervisere implementere forskellige teknikker, der både støtter den online og fysiske læring:

  • Microlearning

Denne teknik bryder komplekse emner op i korte, målrettede online moduler, som fokuserer på ét specifikt emne ad gangen. Det hjælper eleverne med at lære i små, overskuelige bidder, så de ikke overvældes med for meget information på én gang.

  • Gamification

Ved at integrere elementer fra spil, som f.eks. point og badges, kan læring blive mere engagerende og motiverende. Gamification kan bruges både online som f.eks. quizzer og opgaver, og fysisk som f.eks. klassebaserede konkurrencer eller gruppearbejde.

  • Peer learning

Elever lærer ikke kun af undervisere, men også af hinanden. Peer learning understøtter samarbejde både online og offline, når eleverne arbejder sammen om opgaver, diskuterer pensum eller giver hinanden feedback. Det skaber et støttende læringsfællesskab, hvor eleverne føler sig ansvarlige overfor hinanden og kan udveksle viden og ideer.

  • Selvstændige opgaver

At kombinere teori og praksis gennem refleksionsopgaver, cases eller selvstændige projekter er en effektiv måde at fremme læring på. Eleverne kan derigennem bruge det lærte på virkelige scenarier og udvikle deres kritiske tænkning.

FAQ om blended learning

Herunder gennemgår vi de vigtigste spørgsmål og svar om blended learning.

Hvad er forskellen på blended learning og traditional læring?

Traditionel læring foregår udelukkende i et fysisk klasseværelse, hvor eleverne modtager undervisning fra en lærer. Blended learning er en mere fleksibel løsning, hvor den fysiske undervisning suppleres med online aktiviteter. Det giver mulighed for mere interaktiv og individualiseret læring.

Hvad er forskellen på blended learning og e-learning?

E-learning er en fuldt online undervisningsform. Blended learning adskiller sig ved at inkludere fysiske elementer, som giver mulighed for social interaktion og hands-on læring, der ikke er muligt ved 100% online læring.

Hvad er forskellen på blended learning og hybrid learning?

Hybrid learning og blended learning bruges ofte synonymt, men der er en vigtig forskel:

  • Hybrid learning betyder, at både fysiske og online deltagere deltager i samme lektion samtidig.
  • Blended learning betyder, at fysiske og online aktiviteter er adskilt og bruges på forskellige tidspunkter.

Hvad er forskellen på blended learning og distance learning?

Distance learning er 100% fjernundervisning, hvor der ikke er krav om fysisk fremmøde. Blended learning kræver derimod en kombination af de to formater for at maksimere læringsudbyttet.

Hvorfor er blended learning effektivt?

Blended learning er særligt effektivt, fordi det kombinerer forskellige læringsformer. Elever får adgang til det bedste fra begge verdener:

  • Individuel læring online, der giver mulighed for at repetere materiale og lære i eget tempo.
  • Social interaktion fysisk, der skaber bedre forståelse gennem diskussion og samarbejde.

Forskning viser, at kombinationen af digitalt og fysisk læringsmiljø forbedrer læringsudbyttet markant, da eleverne får flere berøringsflader med materialet.

Relaterede artikler

IT & software

Hvad er IT Sikkerhed? En omfattende guide til besk..

14. juli 2023

Dyk ned i vores detaljerede guide og lær alt om "Hvad er IT sikkerhed?".

IT & software

Hvordan bruger man ChatGPT? Din ultimative guide

18. juni 2023

Hvad kan man bruge ChatGPT til, og hvordan virker det? Få de vigtigste tips og tricks i den eneste guide, du behøver læs..

IT & software

Hvem har lavet ChatGPT?

19. juni 2023

Fra det banebrydende team hos OpenAI til de komplekse processer af maskinlæring, vi vil guide dig gennem denne fascinere..

IT & software

Hvad er ChatGPT?

17. juni 2023

Hvad er ChatGPT? ChatGPT er en interaktiv sprogmodel, der revolutionerer menneske-computer-interaktion. Lær alt hvad du ..