Sådan forudsælger du dit online kursus

18-11-2022
Computer med kalender ved siden af

Sådan forudsælger du dit online kursus

Når man skal til at udgive et nyt kursus er der altid det meget spændende spørgsmål - hvor mange kommer til at købe det?

En god strategi er, at forudsælge sit online kursus. Der er naturligvis ikke nogen der planlægger, at deres kursus ikke skal sælge. Men ved at glemme at lægge en strategi, så risikerer man, at lave et kursus, som ikke sælger lige så meget som det kunne.

I stedet for at validere efterspørgslen for kurset inden man laver det, så foregår processen med at lave og lancere det på følgende måde:

  1. Inspirationen og ideen til et online kursus opstår.
  2. Din ide virker til at være fantastisk, så du beslutter dig for at lave kurset.
  3. Du bruger en masse tid, ressourcer og kroner på at lave dit kursus.
  4. Du bliver færdig med kurset og offentliggør det på Lumant.
  5. Du begynder på at promovere kurset og så sælger det bare ikke rigtigt.

Alt den tid og de penge, som du har brugt på kurset bærer ikke frugt. Som online instruktør, så er der også god sandsynlighed for, at du har prøvet dette før. Med en god strategi kan du dog helt undgå dette, så du ikke skal stå i denne ærgerlige situation igen.


Måden du kan undgå dette på er ved, at sælge dit kursus inden du overhovedet laver det. Det lyder måske lidt atypisk, men det er en meget effektiv strategi. Det går altså ud på at forudsælge dit online kursus, hvilket er en af de bedste måder, at undgå, at lave et kursus, som der ikke er efterspørgsel efter.


I denne artikel vil vi derfor gå lidt i dybden med hvorfor det er en god ide, at forudsælge sit online kursus.

Hvordan du kan sælge dit online kursus inden du laver det

Først og fremmest, så lad os snakke lidt om hvorfor du bør overveje denne strategi.

Hvorfor du skal sælge dit online kursus inden du laver det

Det at sælge noget inden man laver det er ikke et nyt koncept. Det er noget, som individer og organisationer fra hele verdenen har gjort i mange år for at validere efterspørgslen inden de bruger ressourcer på at lave produktet.


Crowdfunding er et perfekt eksempel på dette. Her kan innovative iværksættere præsentere deres ideer til verdenen på platforme, som Kickstarter og Indiegogo, og indhente penge inden de skaber produktet. Hvis de får nok til at købe ind på projektet, så fortsætter de med at skabe det og de har dermed allerede en række kunder inden de overhovedet har lavet det.


Hvis projektet ikke sælger, så skal de enten forbedre ideen, deres markedsføring eller helt afslutte projektet. Det er en effektiv måde at gøre det på, da salg er den ultimative form for validering af efterspørgslen.


“ People will vote with their credit card. If they don’t actually put money down, the idea isn’t validated yet.” - Michael O’Neal

Fordelene ved at forudsælge dit online kursus

Her er nogle af fordelene ved at sælge dit kursus inden du laver det:

  • Beskyt din tid og ressourcer

Det at lave og sælge et online kursus kan hurtigt blive meget ressourcekrævende. Derfor er det vigtigt, at forsikre, at den tid og de penge, som du allokerer til kurset ikke kunne være blevet brugt bedre på noget andet. Ved at forudsælge dit kursus minimerer du risikoen for, at bruge din tid og penge på et fejlet projekt.

  • Tjen penge til udarbejdelse og markedsføring af kurset

Ved at forudsælge dit kursus kan du bruge omsætningen fra disse salg til at lave og promovere dit kursus, hvilket resulterer i ingen out-of-pocket udgifter for dig.

  • Få feedback med det samme

Jo hurtigere du involverer din målgruppe i valideringen og skabelsen af dit online kursus, jo hurtigere kan du lave et kursus, som er baseret på deres ønsker og forespørgsler. Altså på hvad de gerne vil have - i stedet for hvad du tror de gerne vil have.

  • Opbyg din e-mail liste

Når du promoverer dit kursus inden du laver det får du muligheden for at opbygge en e-mail liste af kunder. Når dit kursus er klar kan du bare sende en e-mail ud til dem og du har dermed med det samme din første omgang kursister.

  • Stå til ansvar for dine kunder

Det at være i tvivl om hvorvidt der er nogen, der vil købe dit kursus eller ikke, er ofte en god grund til at forsinke det. Når du får din første omgang kunder inden du har lavet det, så vil du automatisk blive meget motiveret til rent faktisk at lave det. Når der er folk, der har betalt for dit kursus, så er der større sandsynlighed for, at du virkelig er motiveret til at lave det absolut bedste kursus.

Sådan kan du validere efterspørgslen på dit kursus:

Her er to specifikke strategier, som du kan bruge til at validere efterspørgslen på dit kursus uden at skulle investere en stor mængde tid eller ressourcer inden.

  1. Sælg dit kursus inden du laver det

Med denne strategi laver du en titel til dit kursus og en overordnet skabelon over det indhold, som du vil inkludere i kurset. Herefter præsenterer du kursustitlen og indholdet til din målgruppe. Det kan du f.eks. gøre gennem et webinar.


Sæt en pris for dit nye online kursus og hav et specifikt salgsmål i tankerne, som vil retfærdiggøre, at du laver det. Hvis du f.eks. vil tage 5.000 kroner for dit kursus, så kan du gå efter, at få 10 kunder, hvilket vil resultere i en omsætning på 50.000 kroner.


Hvis det ikke lykkes dig, at opnå dit mål, så kan du bare refundere pengene til dem der købte dit kursus og fortælle, at der simpelthen ikke var nok interesse i kurset til at du kunne lavet det.

  1. Lav et pilotkursus

En anden strategi er, at lave et minimum viable course (MVC). Det kan også kaldes for et pilotkursus og vil være den første version af kurset, som du har planer om at forbedre i fremtiden.


TV-serier bruger denne strategi hele tiden. I stedet for at forpligte sig til at lave en hel serie, så laver de en pilotepisode. Denne episode bruges til at teste om folk kan lide serien og om den vil være succesfuld. Hvis pilotepisoden flopper, så vil TV-netværket ofte forlade serien, hvilket vil spare dem for millioner i markedsføring og produktion.


Formålet med at lave et pilotkursus er, at teste og bevise om folk er villige til at betale for et kursus om dit valgte emne, samt for at få feedback og kundeanmeldelser fra dine studerende. I takt med, at du får dette kan du begynde på at forbedre dit kursus med mere indhold og yderligere træning.

  1. Prissættelse af dit pilotkursus
    Sæt dit pilotkursus en smule lavere end du oprindeligt har tænkt dig at tage. Et pilotkursus er jo blot et minimum viable course, så det giver god mening, at de studerende der køber det, får det til en billigere pris.


I takt med, at du forbedre/eller tilføjer mere indhold til kurset, og du får flere positive anmeldelser fra kursister, som har gennemført dit kursus, så kan du øge prisen.

Det er bare med at komme igang

Det virker måske ikke så intuitivt, at sælge noget før du har lavet det, men det er en god strategi. Det er langt bedre, at foreslå din ide til et online kursus hos din målgruppe og finde ud af, at de ikke er interesseret i det, end at bruge store mængder tid og penge på at lave et online kursus, som der ikke er nogen der køber.


Hvis der ikke er nogen der viser interesse i dit valgte emne, så kan du bare teste et andet emne eller finde en anden målgruppe. Nogle gange kan du have et godt emne, men du har bare vist det til de forkerte personer.


Lanceringen af et pilotkursus er endnu en god strategi. I stedet for at forsøge på at skabe det du tænker der er den bedste og mest komplette version af dit kursus, så får du deltagende kursister til at hjælpe dig i skabelsesprocessen. Når du er klar til at lancere det forbedret og den komplette version af dit kursus til en højere pris, så ved du, at det vil være en vinder, da det er baseret på feedback af rigtige kunder.

Del artikel