Det lærer du

Sådan udvælger journalister nyheder

Hvordan en klassisk pressemeddelelse skrives

Hvilke ord, der giver ekstra nysgerrighed

Sådan vælger du de rigtige kilder

Hvilke medier, du bør sende hvilke pressemeddelelser til

Hvornår du bør sende til flere journalister ad gangen

Hvornår du skal sende dine pressemeddelelser

Fordele og ulemper ved at bruge platforme til at udsende pressemeddelelser

Hvordan du overvåger effekten af dine pressemeddelelser

Forudsætninger

  • Et minimum af kendskab til det danske mediebillede
  • Gåpåmod

Indhold

14 lektioner 29m 22s

5m 2s
53s
1m 24s
3m 34s
3m 27s
3m
3m 17s
2m 27s
1m 49s
49s
30s
3m 10s

Beskrivelse

Langt de fleste medier modtager et hav af pressemeddelelser hver dag. De fleste af dem bliver fravalgt, fordi de ikke opfylder journalisternes kriterier. I dette kursus lærer du, hvordan du gør journalisterne glade og øger dine chancer for omtale.


Tre sekunder til slet-knappen

Som journalist på nogle af landets største medier, har jeg modtaget titusindvis af pressemeddelelser. Jeg får stadig en del om dagen. I gennemsnit bruger jeg omkring tre sekunder på at afgøre, om jeg vil bruge tid på den, eller om den bliver offer for mit ret nådesløse tryk på delete-knappen. Uden at have ført statistik på det tror jeg, at 99 ud af 100 pressemeddelelser ryger den vej. På den måde ligner jeg mange andre journalister, der sidder rundt omkring på alle typer medier over hele landet. 


Jeg kan ikke garantere, at du får succes med alle dine pressemeddelelser ved at bruge det, du lærer i kurset her. Men jeg lover dig, at du kommer til at lære en masse om hvordan journalister og redaktører tænker og arbejder. Når du ved det, kan du nemlig lave din pressemeddelelse, så den tager højde for al det, man overvejer på en redaktion når man vurderer om en pressemeddelse er tiden værd. 


Al kommunikation bliver meget nemmere og mere effektivt, når man har stor viden om modtageren. Det gælder selvfølgelig også her. 


Journalister er under et stort pres med deadlines hele tiden. Så de har ofte ingen tid at spilde. Derfor er der en sætning, du skal have i baghovedet under hele kurset: “Gør det så nemt for journalisten, som overhovedet muligt”. 

Din instruktør

billede af Kasper Skov Jensen
Kasper Skov Jensen
Journalist og Affiliate Content Manager

Jeg er Affiliate Content Manager hos Berlingske Media. Uddannet fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i 2014, med fokus på digitale medier. Fortid som digital journalist hos bl.a. Microsoft og Aller Media

Anmeldelser

Dette kursus har ingen anmeldelser endnu.

Sådan får du medierne til at elske dine pressemeddelelser

499,00 kr.