6 trin til at sælge dine online kurser

Processen med at sælge dine onlinekurser behøver ikke at være kompliceret og skræmmende. Vi har sammensat en 6-trins guide, der hjælper dig med at komme i gang.

Læsetid: 17m

Opdateret: 22-10-2022

Har du været i fuld gang med at lave dit online kursus og skal nu til at sælge det? Så finder du muligvis hurtigt ud af, at det at lave kurset er den nemme del. Det at sælge kurset er en helt anden sag.Det betyder dog ikke, at du skal give helt op. Selvom en hurtig Google-søgning kan efterlade dig mere forvirret end hvad godt er, så kan du sagtens komme i gang med at sælge dit kursus.Processen med at sælge et online kursus kan brydes ned i seks simple steps, som du kan følge uden nogen form for erfaring med online salg.

Derudover er det også vigtigt at nævne, at når du tilmelder dig som instruktør hos Lumant, så får du adgang til Lumant Academy, hvor der er eksklusive kurser til rådighed, som kan hjælpe dig med at få dit kursus skubbet ud til hele Danmark.

Her får du bl.a. adgang til vores “Sådan markedsføre du dit onlinekursus” Lumant Academy kursus.

6 Step Guide: Sådan sælger du dine online kurser

Vi har brudt hele salgsprocessen ned i seks simple steps, så du kan gå komme i gang med at sælge dine kurser, skridt for skridt.

Hvem sælger du til?

Det første du skal vide, når du gerne vil sælge online kurser er hvem du skal sælge til. At identificere den rigtige målgruppe er fundamentet for hvordan du kan få succes med at sælge dine online kurser.

Mange nye instruktører laver fejlen, at de laver de kurser, som de tror folk gerne vil have - i stedet for at finde ud af hvad de gerne vil have.

For at spare tid og energi er det vigtigt, at du først validerer dit kursus koncept inden du giver dig i kast med at lave og sælge det.

For at sælge dine kurser online skal du vide:

  • Hvem din ideelle kunde er
  • Hvilke udfordringer de står over for
  • Hvad de har brug for fra dig

Dette er essentielt for at hjælpe dig med at forstå hvordan du kan lave noget, som har værdi for dit publikum og hvordan du kan opbygge et samfund af loyale, motiverede kunder.

Her er tre skridt til hvordan du kan finde din målgruppe:

Undersøg din målgruppe

Hvis du gerne vil finde din målgruppe, så er det vigtigt, at du laver dit research.

Hvis du allerede har eksisterende kunder, så start der. Hvis du ikke er begyndt på at sælge kurser endnu, så kig på hvem du ville sælge dit kursus til i en ideel verden.

Takket være internettet, så er det nemt at lave research på sin målgruppe. Søg på Google og social media for at finde din ideelle målgruppe og for at lære mere om dem.

Som del af din målgruppe research bør du:

Identificere den løsning du tilbyder

For at finde din ideelle målgruppe bør du først og fremmest tænke over den løsning, som du tilbyder dine studerende.

Tænk på resultaterne af dine online kurser og hvem der kan få mest ud af det du sælger.

Hvilket problemer kan dit kursus hjælpe med at fikse? Hvilke forhindringer hjælper dit kursus personer med at overkomme?

Når du ved præcist hvad du tilbyder, så kan du definere din målgruppe mere klart.

Definere demografien af din målgruppe

Når du har identificeret hvem der vil få mest ud af det du sælger, så kan du begynde på at være mere specifik. Definer de vigtigste demografiske træk af din målgruppe, som f.eks.:

  • Alder
  • Beliggenhed
  • Køn
  • Familiestatus
  • Hobbier

Du kan også være endnu mere detaljeret og kigge på ting, som deres arbejde, uddannelsesniveau, indkomst og mere til.

Dit mål er, at være så specifik som muligt for at forstå præcist hvem din målgruppe er baseret på deres delte karakteristikker.

Undersøge dine konkurrenter

Hvem tilbyder også det, som du tilbyder? Hvordan vil du differentiere dig selv fra dem? Det er vigtigt, at du forstår og laver research på dine konkurrenter.

Lyt til dine ideelle kunder

Når du har lavet den basale research, så er det også en god ide, at række ud til dine ideelle kunder og tale med dem.

Online research er vigtigt, men for virkelig at finde ud af hvem dine ideelle kunde er, så skal du tale med dem direkte.

Her er tre taktikker:

  • Send kunde surveys ud
  • Foretag face-to-face interviews
  • Post spørgsmål på dine sociale medier

Lyt til din ideelle målgruppe for at finde ud af præcist hvad de mangler fra dig og hvordan du bedst kan hjælpe dem med dine online kurser.

Gå efter at tale med mindst 50 personer i din kunde research, så du får et klart billede af din målgruppe og hvad de er på udkig efter.

Begræns din målgruppe

Resultaterne fra din kunde research og interviews gør det muligt for dig, at yderligere begrænse din målgruppe.

Det er meget hjælpsomt, at bruge en kunde avatar - dette er en detaljeret profil af dine ideelle kunde, som fokuserer på en specifik person.

Avataren forestiller sig din målgruppe som værende en enkelt person:

  • Deres primære demografi
  • Deres mål og værdier
  • Deres udfordringer og pain points
  • Deres rolle i købsprocesser og potentielle problemer
  • Deres kilder af information

Når du så laver dine markedsføringsaktiviteter, så er dit mål, at sælge direkte til denne specifikke person.

Hvor meget skal dit kursus koste?

Når du ved hvem du sælger til, så skal du også prissætte dit kursus på en måde, som maksimere din profit.

Det kan være svært at prissætte sit kursus - specielt den første gang.

De gode nyheder er, at der er nogle simple strategier du kan bruge til at prissætte dit kursus, så du kan undgå en af de mest hyppige fejl - at sælge dit kursus for billigt.

Prissæt dit kursus baseret på værdien af dit indhold

Hemmeligheden bag at sælge online kurser er, at tænke på dit kursus, som løsningen til et problem. Princippet gælder også til prissætning af dit kursus.

Du bør ikke prissætte dit kursus baseret på længden eller kompleksiteten af dit kursus. Prissæt det baseret på værdien af kursets indhold.

Du sælger ikke bare information, du sælger et resultat. Hvilke resultater tilbyder dit kursus? Hvad kan dine studerende gøre efter de har færdiggjort dit kursus?

Det er ligegyldigt hvor lang tid det tager dine studerende at færdiggøre kurset, det der betyder noget er at du leverer resultaterne så hurtigt og effektiv som muligt.

Undgå at undersælge dit kursus

En fejl, som mange laver er, at sætte deres pris for lavt.

Her antager man, at jo billigere kurset er, at jo mere sælger det. Men det at prissætte det for lavt kan rent faktisk resultere i færre salg og skade din forretning på sigt.

Ud over, at du tjenere mindre på salg, så er der også flere ulemper at overveje:

  • Lavere priser betyder kunder der er mindre dedikeret
  • Det reducerer den opfattede værdi af kurset
  • At prissætte din ekspertise for lavt kan skade dit omdømme
  • Det koster det samme, at markedsføre et billigt kursus som et dyrt kursus
  • Du har mindre penge du kan investere i at løse dine studerendes problemer

Overvej forskellige priser

Hvis du ikke føler dig klar til at prissætte dit produkt, som et premium produkt, så overvej at tilbyde forskellige priser i stedet for.

Forskellige priser tilfredsstiller dine købers behov for at overveje og sammenligne forskellige muligheder, uden at de behøver at kigge på dine konkurrenters muligheder.

For eksempel kan du have tre forskellige prisklasser, hvor den mest basale pakke sælges til den laveste pris. Den mellemstore pakke vil være dit primære produkt og det, som de fleste købere vælgere. Sidst men ikke mindst vil der være din premium pakke, som kan have eksklusive features, som f.eks. en one-on-one snak eller gruppe coaching.

Med forskellige prisklasser kan du gøre dit kursus tilgængeligt til en bredere række kunder uden at du behøver, at reducere den opfattede værdi af din ekspertise.

Uanset hvilken prisstrategi du bruger, så husk på, at du altid kan ændre den i takt med at du lære mere og mere. I takt med at du får flere kunder og dine kurser udvikler sig, så hæv prisen i takt med det. Det lader dig tage mere for dine kurser i takt med at du bliver bedre til markedsførings og opgraderer dine kurser.

Prøv forskellige priser af og se hvad der virker hos din målgruppe.

Overvej “pre-selling” inden du launcher dit kursus

Et andet godt tip er, at starte med at sælge dit kursus inden du overhovedet har lavet det.

Pre-selling lader dig validere kundebehovet før du investerer tid og ressource i at lave det. På den måde kan du få hurtig feedback på hvad din målgruppe leder efter.

Hvis kurset ikke sælger, så kræver din ide, at du finpudser den.

Pre-selling giver dig også muligheden for, at opbygge en kundeliste og begynde at bygge et community, som du kan bruge, når du har færdiggjort kurset.

Her er nogle gode tips til pre-selling:

Lav et “Minimum Viable Course”

Det er også kendt som et pilotkursus. Det er den absolut første version af dit kursus, som du er villig til at sælge.

Det er den helt basale version af dit kursus - og ideen er, at du vil tilføje til det og forbedre det med tiden.

Et MVC lader dig teste din ide af med din målgruppe, inden du bruger for mange ressourcer på at skabe et fuldt premium kursus.

Med MVC kurset kan du indsamle feedback fra dine kunder, som du kan bruge til at finpudse og promovere din fremtidige kurser, hvilket hjælper dig med at sælge store mængder i fremtiden.

Prissæt dit pilotkursus lavere end fremtidige kurser

For at undgå, at kunder føler sig skuffet over kursets indhold - og potentielt set efterlader negative anmeldelser, så bør du prissætte dit kursus lavere end hvad du har planlagt at gøre i fremtiden.

Du kan endda markedsføre dit pilotkursus, som en eksklusiv mulighed for at få kunder involveret i testfasen og få et sneak peek af indholdet af dit kursus.

Når kurset er finpudset og du har fået en række gode anmeldelser, så kan du øge prisen for fremtidige kunder.

Gør brug af et “Drip” skema

Du kan også bruge et “Drip” skema, som tillader dig, at lave indhold til kurset i takt med at dine studerende færdiggøre hvert modul.

Det kan f.eks. være, at du giver dine studerende adgang til en ny træningsvideo hver uge over to måneder. Det giver dig mulighed for, at lave indhold i takt med at kurset udvikler sig, samtidigt med, at du løbende får vigtig feedback fra dine kunder.

Launch og refiner

Når man laver et kursus, så handler det ikke bare om, at udgive kurset og afvente resultaterne. De mest succesfulde instruktører følger en cyklus, hvor de løbende forbedre deres online kurser.

Det er også kendt som et feedback loop. Processen går ud på at launche og finpudse kurset i takt med at feedback og anmeldelser tikker ind.

Processen foregår på denne måde:

  • Lyt: Spørg dine kunder om feedback for at forstå hvad de vil have fra dit kursus.
  • Sælg: Finpuds dit tilbud ved hjælp af feedback og brug det til at lave et kursus, som din målgruppe ikke kan sige nej til.
  • Skab: Tilpas indholdet af dit kursus i følge kundefeedback for at skabe en professionel, fordelagtig læringsoplevelse for dine kunder.
  • Launch: Launch kurset og kør det med rigtige studerende for at levere på dit pre-sell tilbud og start derefter forfra med cyklussen, hvor du finpudser dit kursus.

Denne cyklus af at indsamle feedback og finpudse dit kursus lader dig forbedre kurset over tid, hvilket former det til at være det ideelle produkt for din målgruppe.

Udvikl salgsstrategier

Hvordan du kan lave en salgs funnel til at sælge online kurser

Når først du kommer i gang med at sælge online kurser, så skal du lave en kursus salgs funnel, som kan hjælpe dig med at konvertere interesserede målgruppe personer til loyale betalende studerende.

En populær salgs funnel model kan se ud på følgende måde:

  • Awareness: I toppen af din funnel er der Awareness fasen. Det er her hvor dine kunder skal lære, at du eksisterer. Det er her hvor kunden først kommer ind på din radar og skal tage stilling til om de vil lære mere om dig. Det er første gang de opdager dig.
  • Consideration: Den næste fase er consideration. Din potentielle kunder begynder på at lave research om dig og hvilke muligheder der er som løsning til deres problem og om dit brand er den mulighed de vil fortsætte med at udforske.
  • Conversion: Conversion fasen er en af de vigtigste faser for at sælge online kurser. Her har kunden indsamlet alt den viden de skal have om dig og er klar til at foretage et køb. Denne fase er der hvor du overtaler dine kunder til, at de skal købe af dig.
  • Loyalty: I loyalitetsfasen kigger du mere på, hvordan du kan få kunden til at fortsætte med at komme tilbage til dig efter de har købt det første kursus af dig. Det handler om, at de skal fortsætte med at komme tilbage til dig, fordi du fortsat tilbyder dem noget af værdi, interagerer med dem og holder dem ind i samtalen.
  • Advocacy: Advocacy fasen er når tilfredse kunder går i gang med at introducerer flere personer til toppen af din funnel ved at dele dit indhold med andre i dit netværk, og de virker dermed som markedsføring for dig og hjælper dig med at vækste din kundebase.

Hvordan du kan bruge din salgs funnel

Når du har lavet din salgs funnel og din kunderejse, så kan du begynde på at lave indhold til at møde dine kunders behov og føre dem gennem hvert skridt i din funnel.

Her er nogle ideer til den type indhold du bør lave i hvert stadie af din funnel:

Top of funnel:

  • Social Media Opslag
  • Blogindlæg
  • Infografik
  • Uddannende videoer
  • Podcasts

Middle of the funnel:

  • E-mail kampagner
  • Webinars
  • Demonstrationer
  • Quizes
  • E-bøger

Bottom of funnel:

  • Studier
  • Anmeldelser
  • Prissider
  • Tilbud
  • Webinarer og events

Målet i hvert stadie af din funnel er, at trække folk videre ned til næste stadie. Hvis f.eks. du laver et webinar i midten af din funnel, så prøv at dele sneak peeks af ting fra bunden af din funnel.

Du behøver ikke at lave alle forskellige typer indhold. Fokuser i stedet på 1-2 strategier for hvert stadie af din funnel.

Brug markedsføringsstrategier

For at vide hvordan du kan sælge online kurser, så skal du lære nogle basale markedsføringsstrategier, som kan hjælpe dig med at nå ud til din målgruppe og overtale dem til at foretage et køb.

Der er mange forskellige måder, som du kan bruge til at markedsføre dit online kursus, men der er nogle nemme metoder, som du kan bruge til at sælge dit online kursus lige med det samme, uanset hvilken industri eller niche du befinder dig i.

Her er nogle af de bedste markedsføringsstrategier du kan bruge til at sælge online kurser:

Content Markedsføring

Content marketing er altafgørende for en instruktørs markedsføringsstrategi.

Content marketing omfatter alt det indhold, som du laver for din virksomhed. Uanset om det er blogindlæg, videoer, e-mails eller andet.

Som en strategi til at sælge online kurser virker content markedsføring ved at uddanne din målgruppe og skabe brand awareness. Hvis du kan producere værdifuldt indhold for din målgruppe, så vil de fortsætte med at være engageret med dit brand og har større sandsynlighed for at blive konverteret om til kunder.

Content markedsføring kan også hjælpe med:

  • At øge dit brands kendskabsgrad
  • Øge referral trafik
  • Booste synligheden på de forskellige søgemaskiner
  • Bygget et tættere forhold med dine kunder

Hemmeligheden bag at bruge content markedsføring ligger i at målrette dig mod din målgruppe på dit platforme, som de bruger mest.

Find ud af hvor din målgruppe bruger deres tid online og brug dette til at forme din content markedsføringsstrategi.

E-mail Markedsføring

Hvis du gerne vil sælge til tidligere kunder, eller pleje leads, som ikke er klar til at købe endnu, så er e-mail markedsførings endnu en super god strategi at bruge.

E-mail markedsføring lader dig nå ud til din målgruppe gennem en serie af e-mails, der er designet til at introducere kunder til dit brand, tilbyde dem værdifulde ressourcer og bevæge dem gennem din funnel.

Hvis du kan opbygge en e-mail liste, så har du direkte adgang til dine potentielle kunder og kan engagere dig med dem på fast basis og opbygge en tættere forbindelse over tid.

Med e-mail markedsføring kan du også:

  • Give en mere personlig ydelse til kunder
  • Tilbyde produkt anbefalinger
  • Samle kunde feedback gennem surveys
  • Trække trafik til din hjemmeside
  • Tilbyde værdi til din målgruppe

For at opbygge din e-mailliste bør du begynde på, at skabe lead magneter, som vil opfordre din målgruppe til at dele deres e-mail med dig.

Nogle ideer til lead magneter er:

  • Gratis minikurser
  • Guides de kan downloade
  • Webinars og events

Efter du har bygget din mailliste er tricket, at holde dem på din liste. Det betyder, at du skal producere mails der skaber oprigtig værdi for modtageren.

Social Media Markedsføring

Hvis du virkelig vil sælge online kurser, så bliver du nødt til, at lære hvordan du kan bruge sociale medier til din fordel.

Social media er et meget effektivt værktøj til at sælge online kurser takkets være deres evner til at placere dit brand lige foran de rigtige personer.

Med den rigtige social media kampagne kan din brand awareness stige betydeligt på meget kort tid.

Din succes på de sociale medier afhænger meget af din strategi.

  • Hvad du poster - og om det er værdifuldt for dit publikum.
  • Hvordan du præsenterer dit brand - inklusiv stemmen og stilen bag dit brand.
  • Hvordan du engagerer dig med andre konti - inklusiv med kunder, influencers og andre brands.
  • Hvordan du skaber et community omkring dit brand - ved at sørge for, at dit publikum føler sig set og hørt.

Ligesom med alle dine markedsføringsindsatser, så skal dine indsatser på de sociale medier repræsentere dig på den bedst mulige måde og vise personligheden bag dit brand. Tænk over det ansigt, som du viser til dit publikum.

Influencer Markedsføring

Brug influencer markedsføring til din fordel og til at sælge online kurser på de sociale medier. Forbind med ligesindet influencer på de sociale medier og brug dem til at bringe dit brand ud til et bredere publikum.

Det er nemt, at komme i gang med influencer markedsføring. Kig på alle profilerne i din niche, som passer til dine brandværdier. Derefter kan du blot sende dem en besked, hvor du introducerer dig selv.

Influencer samarbejde kan være betalt eller gratis og kan inkludere:

  • Branded eller sponsoreret opslag
  • Gæste opslag
  • Social Media takeovers
  • Re-sharing eller brand shout outs

Ved at samarbejde med influencers kan du booste din kundetillid og nå ud til flere personer.

2 Eksempler på succesfulde instruktører og hvordan de gjorde det

Mimi Goodwin - Sew it!

Mimi Goodwin startede først hendes forretning som en online syningsblog i 2012. Ved hjælp af YouTube lavede og delte hun video guides, hvilket hurtigt gjorde, at han fik millioner af følgere.

Det næste skridt var, at lave hendes Akademi, hvor hun solgte kurser. Det blev hurtigt til en enormt succesfuld forretning.

Mimi mener selv, at alt hendes succes kommer fra “sælg uden at sælge” ideologien. Gennem videoer og blogindlæg gav hun sine kunder god værdi, hvilket gav dem lyst til at købe hendes kurser, da hun begyndte på at udgive dem.

Mimi bruger også Instagram til at fremhæve kunder der har haft succes med hendes kurser, samt til at dele hendes egne personlige opslag og historier.

Vigtige takeaways:

  • Brug social media til at vækste dit publikum organisk
  • Lav gratis ressourcer som videoguides
  • Vær oprigtig og autentisk i din tilgang til salg

Mike Nelson - 9to5Dropouts

Efter at Mike droppede ud af sit traditionelle arbejde ville han i gang med at sælge kurser. Her var han specielt bange for, at folk ikke ville tage ham seriøst, samt at de ikke ville købe hans kurser.

Ved hjælp af gratis webinarer til at genere awareness omkring hans ekspertise, lykkedes det ham at launche hans første kursus i hans 9to5Dropouts akademi. Mike gik derefter i gang med at vækste hans online forretning ved hjælp af en blanding af influencer markedsføring, YouTube Ads og hans eget Facebook community gruppe.

Med betalt markedsføring kan Mike opnå en meget specifik målgruppe og skabe mere brand awareness. Når de foretager et køb, så er de budt velkommen ind i hans Facebook gruppe, hvor de konverteres om til brand advocates.

Vigtigste takeaways:

  • Find niche influencers til markedsføring
  • Byg et community op omkring dit kursus for at sælge flere kurser
  • Overvej betalte ads for at nå ud til din målgruppe

3 Tips til at sælge online kurser

Her er tre gode tips, som du kan bruge til at sælge online kurser og bygge din forretning - uanset hvilket punkt du starter fra i dit liv.

1. Byg et community

En af de bedste strategier til at sælge onlinekurser er et community. Som eksemplerne ovenover demonstrerer, så er community nøglen til engagerende kunder, brand loyalitet og flere salg.

2. Tilpas dig som tingene skrider frem

Når vi snakker med succesfulde instruktører, så er den ting, der kommer op igen og igen, vigtigheden af at tilpasse dit indhold og salgsstrategi i takt med at du får feedback.

Hvis du kan lytte til anmeldelser og lære fra feedback, så kan du skabe det kursus, som din målgruppe gerne vil have - ikke det kursus, som du tror de vil have.

3. Hold det simpelt

Sidst men ikke mindst, så er det vigtigt ikke at overtænke processen. Personer der laver kurser for første gang lider ofte af imposter syndromet, fordi de tror, at de skal være ekstra forberedt inden de overhovedet går i gang. Alt peget dog på, at det bedste man kan gøre er, at komme i gang og finde ud af det derefter.

Når det gælder at sælge kurser, så bør du holde det simpelt. Fokuser på et produkt, et tilbud og en vigtig besked.

Tilmeld dig som instruktør hos Lumant

Er du klar til at komme i gang med at sælge kurser og at være din egen chef? Så tilmeld dig som instruktør hos Lumant og få adgang til Lumant Academy, samt muligheden for at tjene penge gennem dine kurser!