Sådan bygger du en stærk træningsrutine derhjemme

03-11-2022
En kvinde der sidder på sin computer til hjemmetræning

Det er uden tvivl sundt at træne. Man opnår en lang række fordele, både fysiske såvel som mentale, når man jævnligt holder kroppen ved lige ved at motionere, styrketræne eller lave andre øvelser.

Men i den danske hverdag kan det være svært at få tid til at hoppe ned i træningscenteret, købe ind til aftensmaden, passe børn, besøge familie og alle de mange andre ting vi får vores dag til at gå med.

Derfor har vi samlet tre knaldgode kurser der hjælper dig godt på vej med at tilrettelægge dit helt eget personlige træningsprogram du kan udføre derhjemme, og stadigvæk opnå de mange fordele som træning og motion giver.

Samtidig kan der også være penge at spare ved at slippe for medlemsgebyr til det lokale fitnesscenter, og så sparer man også tid i forhold til transport frem og tilbage. Så lyder det som noget for dig, er du mere end velkommen til at læse videre!

Forskellige typer motion og træning

Her hos Lumant.dk er vi godt klar over at alle mennesker er forskellige. Derfor har vi også valgt tre forskellige kurser, der hver sætter fokus på et specielt område. Vi tilbyder derfor kurser til danskere der ønsker at lære mere omkring:

  • Hjemmetræning og øvelser
  • Løbetræning og løbeteknik
  • Rygtræning og maveøvelser

Vi får også løbende nye kurser til rådighed, så du er velkommen til at kigge forbi vores kategori for Sundhed & Træning fra tid til anden, for at se om der er et nyt kursus der passer dig og dine behov.

Fordele og ulemper ved hjemmetræning

Der er både fordele og ulemper ved at udføre træningen derhjemme. Uanset hvilken måde du vælger, vil din krop og dit sind takke dig for din indsats, så det handler mest af alt om at komme i gang.

Ikke så lang vej

Den første fordel må siges at være hjemmetræning ikke kræver den samme indsats, i form af transport til og fra fitnesscenteret, såvel som at man derhjemme kan træne i det tøj man ønsker, uden at bekymre sig om andre.

Kan kræve mere viljestyrke

Det betyder samtidig også at man ikke har nogen undskyldning for ikke lige at finde 15-20 minutter om dagen til at træne. Så ofte vil folk der træner hjemme komme med andre undskyldninger, for lige at skippe en enkelt dags træning eller to.

Kurserne hos Lumant.dk kommer også ind på den mentale side af træningen, noget som mange danskere kæmper med i en højere grad end den fysiske, så hvis du ofte tager dig selv i lige at holde en snydedag, så kan dette være en stor hjælp.

Fri for gebyrer og benzinpriser

Det er også billigere at træne derhjemme, det kræver blot et par grundlæggende løbesko, håndvægte eller lignende, så er man godt i gang. Man kan samtidig også spare træningstøjet hvis man træner indendørs, og vel og mærke ikke generer sin familie eller samlevende.

Ikke det samme udvalg

Selvom det er billigere, giver man også afkald på udvalget af udstyr. I fitnesscenteret er der mange maskiner, og meget udstyr man kan vælge imellem.

Heldigvis tager vores instruktører hensyn til dette, og de har tilrettelagt deres kurser ud fra den anmodning om at man kun har de helt grundlæggende ting, såsom løbesko m.m.

Nedenfor har vi beskrevet tre stærke kurser, så du hurtigt og effektivt kan komme i gang med din personlige træning derhjemme, god læselyst!

Nem hjemmetræning for begyndere!

Full-body hjemmetræningsprogram

Det første kursus er oplagt til nybegyndere, men folk på alle niveauer kan finde et godt råd eller to at tage med herfra.

Instruktøren er Sanne Lykke, der udover at være aktiv selv, også er internationalt certificeret personlig træner, noget der kommer alle kursister til gavn.

I dette kursus med 7 videoer formidler hun 6 forskellige øvelser du kan udføre derhjemme og kommer alle de vigtigste muskler og områder på kroppen igennem. Dette gør at du med disse få øvelser kan danne et solidt grundlag for din fremtidige træningsrutine.

Der kræves ikke tunge vægte, træningsbænk eller andet kompliceret udstyr, og selvom et par af øvelserne inkluderer håndvægte, foreslår Sanne også alternativer med materialer fra hjemmet, så du stadigvæk kan komme gennem et fuldt træningsprogram der styrker og gavner hele kroppen.

Her får du bevæget din led og muskler i forbindelse med de 6 individuelle øvelser, og det hele bliver forklaret på en simpel måde så alle kan følge med. God arbejdslyst!

Stærk ryg og mave - Kickstart

Kom smart og trygt fra start med din online ryg- og mavetræning, selvom du har rygproblemer i perioder.

Dette kursus er særligt målrettet folk der oplever smerter, ubehag eller andre udfordringer i forbindelse med ryggen og maven.

Der kan være mange årsager til man har dårlig ryg. Alt lige fra tidligere skader, arvelige sygdomme og andre tilstande er alle typiske eksempler. Samtidig bliver rygmusklerne også svagere med tiden, hvis ikke de bliver aktiveret og brugt jævnligt.

Men i danskernes hverdag sidder flere og flere foran computeren i lange perioder, og det er også noget der sætter sig i ryggen, hvis ikke man sidder korrekt.

Heldigvis er der hjælp at hente.

Pernille Askø Springer underviser nemlig kursisterne med 16 videoer fordelt over 3 timers indhold alle og enhver der ønsker igen at være i stand til at bøje sig ned uden det gør ondt, at sove ordentligt om natten, og generelt leve et liv uden konstante rygproblemer.

Øvelserne kan udføres derhjemme, eller på arbejdspladsen hvis nødvendigt, og du skal blot kunne afsætte 15-20 minutter 2 gange om ugen for at opnå en stærkere og sundere ryg.

Resultaterne vil allerede kunne mærkes efter en måneds tid, hvis ikke før, og du vil hurtigt blive overrasket hvordan du nogensinde kunne komme gennem din hverdag uden disse øvelser og tips!

Buckle Up! Løbetræning

Træningsforløbet til den travle type!

Buckle Up! er et kursus der er tilrettelagt af Christina Schnohr, som undrede sig over danskernes komplicerede forhold til løbetræning, da mange har tendens til at opfatte det som noget meget mere indviklet, end det i bund og grund er.

Hun forklarer på en nem og overskuelig måde hendes egen tilgang til hvilken mentalitet man bør have, såvel som andre områder såsom krisehjælp, sammenhold, for derefter at komme ind på det praktiske, såsom løbeteknik m.m.

Så hvis du godt kunne tænke dig at leve sundere, få en bedre kondition, og samtidig komme udenfor i den friske luft og nyde omgivelserne, men altid har kommet med dårlige undskyldninger eller udsat det til fremtiden, så kan dette program være noget for dig.

Med 10 videoer fordelt på 1 time og 25 minutter, indvier Christina kursisterne i hendes egne metoder der har fungeret for hende, så du kan opnå en bedre form, mindre stress, og generelt sætte mere pris på din fysiske side af kroppen.

Sammen med dette kursus kræver det ikke andet end et par løbesko og en omgang viljestyrke, så kan du hurtigt og smertefrit komme i gang med at løbe, og måske endda gøre dig klar på en marathon, omend blot en halv af slagsen i første omgang.

Del artikel